sisältöön »
Valitse kielifi
Tekstikoko Suurenna fonttikokoa
Avaa haku
Ilmakuva Humppilasta
 

Ajankohtaista

20.11.2023

Humppilan kunnan lausunto Kanta-Hämeen hyvinvointialueen lausuntopyyntöön palveluverkkoselvityksestä

Humppilan kunnanhallitus, 20.11.2023

 

Humppilan kunnan lausunto,

OmaHämeen (Kanta-Hämeen hyvinvointialue) lausuntopyyntöön palveluverkkoselvityksestä 

 

  

1.Yleiset havainnot ja kommentit palveluverkkoselvityksestä 

 

Palveluverkkoselvityksen materiaali on laaja ja tilastollisen datan määrä on huomattava. Materiaalin haltuunotto ei tästä syystä ole yksinkertaista, eikä olennaisimman tiedon löytäminen. Olisi hyödyllistä koota tiivistelmä, jotta lausunnon antajat helpommin ymmärtäisivät kaiken, mistä lausuvat. Vaikutusten arviointi muutosten osalta on jäänyt tekemättä ja elinvoimavaikutukset ovat jääneet huomioimatta.  

 

Palveluverkkoselvityksessä asiaa on tarkasteltu useasta eri näkökulmasta. Sen sijaan kysymys esitetyn materiaalin puolueettomuudesta herättää huolta ja hämmennystä. Materiaali tuntuu puolueelliselta ja tiettyjä haitallisia, kielteisiä ratkaisuja tunnutaan väkisin työntävän päätöksentekoon.

 

Jokaisessa materiaalista löytyvästä skenaariossa on esitetty Humppilan ja Ypäjän terveysasemien lopettamista. Onko aidosti tunnistettu, että käytössä olevan datan pohjalta voidaan hyvin löytää myös erilaisia vaihtoehtoja, joilla ihmisiä lähellä olevat palvelut voidaan paremmin turvata?

 

 

 

2.Mitä käytännön asioita hyvinvointialueen tulisi huomioida palveluverkkosuunnittelussa edustamanne tahon näkökulmasta?  

 

Humppilan kunnan näkökulmasta lääkäri-, hammaslääkäri-, hoitaja-, neuvola- sekä sosiaalipalveluiden säilyminen Humppilan kunnan alueella on ensiarvoisen tärkeää. Kaikkia palveluita ei sinänsä kuitenkaan tarvitse olla saatavilla jokaisessa kunnassa jokaisena arkipäivänä. Esimerkiksi neuvolan lähikäynnit ja lääkärin paikalla olo voidaan keskittää tietyille päiville, kuten tähänkin saakka on tehty.  

 

Mikäli edellä mainittuja palveluita kunnassa ei ole, seurauksena on väistämättä kunnan vetovoiman, pitovoiman ja koko elinvoiman väheneminen. Esitettyjen skenaarioiden kaltaiset palveluverkkomuutokset eivät ole perusteltuja. Palveluita Humppilassa ovat hyödyntäneet myös Humppilan vahvan yrittäjäkentän työntekijät.  

 

Terveyserot kasvavat, jos sosiaali- ja terveystoimen lähipalvelut ajetaan alas. Kela-taksien käyttö vaihtoehtona kiireettömälle hoidolle ei tuo säästöjä. Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena oli palvelujen saatavuuden parantaminen, sekä yhdenvertaisten palveluiden turvaaminen.

 

Lounais-Hämeen alueella, jossa ikärakenne on keskimääräistä varttuneempaa ja joukkoliikenne vähäisempää sekä liikkuminen vaikeaa, johtaisi lähipalveluiden karsiminen sekä palvelutason heikentymiseen, että terveyserojen epätoivottavaan kasvamiseen.

 

 

 

 

 

3.Kun hyvinvointialueen palveluverkkoa tiivistetään, mikä on asukkaan näkökulmasta tärkein tekijä palveluverkon osalta, etäisyys, palvelujen laajuus (palveluiden tarjonta), palveluiden saatavuus (odotusaika)?  

 

Palveluverkon tiivistäminen ei ole välttämätöntä. Jos palveluverkkoa kuitenkin karsitaan, tulee Humppilan ja Ypäjän terveysasemat säilyttää – joista muistakin palvelupisteistä voidaan hakea keskittämistä, mutta terveysasemien osalta näin ei tule tehdä. Kanta-Hämeeen hyvinvointialueen aluevaltuusto ei ole tehnyt keskittämispäätöstä.

 

Palveluiden järjestäminen asiakkaan, potilaan kannalta järkevästi ja tarkoituksenmukaisesti tulee edullisemmaksi kuin palvelun keskittäminen muutamaan isompaan palvelukeskukseen. Humppilan kunnan alueelta tulee löytyä sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut kuten terveyskeskuslääkärin, hammaslääkärin, hoitajan sekä sosiaalityöntekijän vastaanotto. Lähipalveluita täydentävät Forssan sairaalan erikoissairaanhoidon palvelut. Palveluiden laajuudesta, sisällöstä ja saatavuudesta on saatava asiantuntijoiden kuten lääkärien, hoitajien ja sosiaalityöntekijöiden lausunnot, jotta asiakasturvallisuus/potilasturvallisuus ei vaarannu.

 

Palveluissa on otettava huomioon erityisesti haavoittuvassa olevien ihmisryhmien palveluiden saatavuus kuten ikäihmiset, lapset, monisairaat ja vammaisten palvelut. Hämeenlinnaan voidaan keskittää harvoin tarvittavat sote-palvelut. Päätökset palvelurakenteesta tulee siten tehdä hoitohenkilöstöä ja heidän ammattitaitoaan kuunnellen. Palveluverkkopäätöksiä ei tule tehdä, ennen kuin päätösten vaikutukset on arvioitu laajamittaisesti. Arvioinnissa on huolehdittava Humppilan ja Ypäjän sekä koko Lounais-Hämeen alueen elinvoiman säilymisestä.

 

 

 

4.Mihin käytännön asioihin tulisi kiinnittää erityistä huomiota, kun palveluverkkoon liittyviä muutoksia suunnitellaan?  

 

Palveluverkkoon liittyvät muutokset tulee keskusteluttaa hyvinvointialueen päätöksenteossa jokaisella päätöksentekoasteella. Päätösten valmistelussa on kerrottava eri toimintavaihtoehdot. Lisäksi on järjestettävä kuntalaiskierros jokaisessa OmaHämeen kunnassa. Mediaa on tiedotettava prosessin eri vaiheissa kuten myös henkilöstöä. Ennen mitään muutoksia on tehtävä vaikutusten arviointi, jonka rinnalla on lisäksi selvitettävä muutosten elinvoimavaikutukset.

 

 

 

5.Minkälaiset muutokset palveluissa olisivat edustamanne asiakas-/asukasryhmän näkökulmasta tärkeitä? 

 

Muutoksia ei pidä tehdä niiden itsensä vuoksi. Humppilan kunnanhallitus edellyttää, että Kanta-Hämeen hyvinvointialueen työntekijöille annetaan työrauha ja turvataan humppilalaisten, ypäjäläisten ja muiden lounaishämäläisten palvelut vähintään niiden nykyisellä tasolla. Mikäli epävarmuus palveluista jatkuu, työvoiman saanti heikkenee. Uusille työntekijöille tulee antaa työrauha. Paikalliset Humppilan terveyspalvelut tulee turvata minimissään niiden nykytasolla. Mikäli epävarmuus palveluista jatkuu, työvoiman saanti heikkenee. Lisäksi uusien asukkaiden houkuttelu vaikeutuu tarpeettomasti epävarmojen tulevaisuudennäkymien vuoksi. Nykyisten palveluiden rinnalla voidaan toki esitellä muita täydentäviä ratkaisuja, kuten digitaalisia palveluita sekä liikkuvia palveluita, mutta ne eivät saa korvata perinteisiä fyysisiä palveluita.

 

Vaikutusten arviointi ja elinvoimavaikutusten arviointi on tehtävä ennen mitään toimenpiteitä ja on vältettävä hätiköityjä ratkaisuja.  

 

 

 

 

 

 

6.Mitä asioita tulisi erityisesti huomioida, jotta haitalliset vaikutukset edustamaanne asiakas- /asukasryhmää kohtaan olisivat mahdollisimman pienet?  

 

Peruspalvelujen turvaaminen Humppilan alueella on ensiarvoisen tärkeää. Humppilan ja Ypäjän kunnat ovat Kanta-Hämeen laidalla, joten näistä kunnista on pisin matka Hämeenlinnan Assi-sairaalan palveluiden pariin. Onkin perusteltua huolehtia siitä, että sekä Humppilassa, että Ypäjällä on kattavat lähipalvelut ja Forssassa lähisairaala sekä erikoissairaanhoito. Muuten asiakasvirta rasittaa tarpeettomasti muita terveysasemia sekä tulevaa Assi-sairaalaa ruuhkauttaen muut palveluyksiköt. Vaikutusten arviointi on tekemättä samoin mahdollisten päätösten elinvoimavaikutukset.

 

 

 

7.Palveluverkkosuunnittelua on tarkoitus jatkaa vuoden 2024 alussa. Onko asioita, joita koette tarpeelliseksi täydentää jatkovalmistelun aikana yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa? 

 

Humppilan kunta haluaa olla mukana kaikessa käytävässä keskustelussa. Lisäksi edellytämme tilastotietoa, että mihin oikein perustuu esitys Humppilan terveysaseman lakkautuksesta. Mitkä ovat vaihtoehtoiskustannukset palvelun lopettamiselle? Vaikutusten arvioinnin tekeminen on välttämätöntä.

 

Humppilan kunnanhallitus on vakuuttunut, että vaihtoehtoiset kustannukset olisivat suurempia, kuin palvelun ylläpitäminen Humppilassa. Kunta on lisäksi halukas neuvottelemaan kaikin tavoin palveluiden turvaamisesta, esimerkiksi vuokrien osalta. Elinvoimavaikutukset on myös huomioitava kaikissa muutoksissa.  

 

 

 

8.Hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on kasvattaa kotiin vietäviä ja digipalveluita, mitä palvelukokonaisuuksia tulisi huomioida tämän osalta ja mitä ongelmia voi aiheuttaa teidän asiakas-/asukasryhmälle? 

 

Kotiin vietävät ja digitaaliset palvelut eivät korvaa fyysisiä lähipalveluita. Humppilan tietoliikenneyhteydet luovat haasteita. Lisäksi erityisesti ikäihmiset eivät osaa käyttää digipalveluita. Muistisairaille ja huonokuntoisille ikäihmisille digipalvelut ovat mahdottomuus. Kotiin vietävät palvelut ovat myös kalliita ja tehottomia, koska etäisyydet Humppilaan ovat pitkiä.  

 

Halvempaa on hyödyntää terveysasemaa, jos asiakas pystyy sinne liikkumaan. Jos asiakas haluaa hyödyntää digitaalisia palveluita, niin ne ovat toimiva lisä perinteisten palveluiden rinnalle. Ne eivät kuitenkaan ole ihmelääke, joka ratkaisee kaikki hoitotilanteet.

 

Muutoksia ei tule tehdä ilman vaikutusten arvioinnin ja elinvoimavaikutusten laajamittaista selvitystä.  

 

 

 

9.Mitä palveluita toivoisitte järjestettävän etä- ja digipalveluina? 

 

Etänä voidaan hoitaa monenlaisia asioita. Lääkäri voi esimerkiksi olla potilaaseen yhteydessä puhelimitse ja ilmoittaa hoitotuloksista. Emme ideologisesti sulje mitään digitaalisia palveluita vaihtoehtojen ulkopuolelle, vaan luotamme tässä ammattilaisten näkökulmiin. Hoidettavien turvallisuus on kuitenkin voitava varmistaa ja palvelun laadun oltava yhtä hyvää kuin fyysisen palvelun. Samalla ehkäistään hoitovirheitä.

 

Muutosten pohjana tulee olla vaikutusten arviointi ja elinvoimavaikutukset on huomioitava päätöksenteossa.

 

 

 

10.Kanta-Hämeen palveluverkko on kansallisesti laaja, miten tiivistäisitte palveluverkkoa niin, että tarvittavat palvelut voidaan turvata alueen väestölle? 

 

Palvelut voidaan turvata koko Kanta-Hämeen väestölle parhaiten siten, että jokaisesta kunnasta löytyy terveysasema, jossa on kaikki välttämättömät peruspalvelut.

 

Humppilan alueella ei ole päällekkäisiä rakenteita, joita voisi sulkea. Muissa kunnissa näitä saattaa olla. Vaikutusten arviointi on tehtävä ennen mitään muutospäätöksiä. Elinvoimavaikutukset tulee myös laajamittaisesti arvioida.  

 

Jaa sisältö

x